Almedalsveckans två inledande dagar fick en flygande start med strålande sol, digitalisering, Annie Lööf och SJ-chip bland höjdpunkterna. Helena Engström och Fanny Hammarlund från Vass Kommunikation var på plats för att mingla, ta del av de senaste nyheterna, och sköta sociala medier för partners. Och ja, det blev ett chip!

Veckans första två dagar bjöd på en uppsjö av spännande seminarier där digitalisering och kommunikation kunde urskiljas som två starkt lysande teman. Spännande, inspirerande och engagerande!

Under dessa två dagar sög VK i sig så mycket som möjligt av kunskap, nyheter, möten och den allmänt fantastiska atmosfären. Men det hanns också med att filmas företagsfilm för Marinkraft, uppdatera sociala medier, och livesända ett seminarium med The Generations vd Robert Hallgren. Och att chippa sig, i digitaliseringens namn.

Ett axplock av måndagens programpunkter:
– Siemens ordnade en debatt på Teaterskeppet för att diskutera “Digitaliseringens möjligheter och utmaningar för svensk industri” med deltagare från Näringsdepartementet, Siemens, Scania, ÅF, och Göteborgs Tekniska College.
– I Almedalsbiblioteket höll Entreprenörskapsforum ett seminarium med temat “Nyanlända och företagande – så tillvaratas den entreprenöriella kompetensen”.
– Jan Björklund, Liberalerna, talade från Stora Scenen.

Höjdpunkten för VK:s del var entreprenörsminglet hos Grant Thornton. Det var Nationella Entreprenörsdagen som firades under temafrågan “Hur blir Sverige världens bästa entreprenörsland”? Ett givet besök för VK och webbyrån The Generation, två företag som byggts från grunden för 2 respektive 3 år sedan.

Ett axplock av tisdagens programpunkter:
– HejDigitalt höll ett samtal med namnet “Digitala höjdpunkter – analys och utblick“. De konstaterar att det för fem år sedan inte ens fanns digitalisering som sökord i Almedalsprogrammet. Idag finns över 600 programpunkter med fokus på hur digitalisering påverkar alla aspekter av samhället.
– Google arrangerade ett seminarium på temat “När datorerna tar våra jobb skapar människan nya”. Sverige är ett av de mest digitaliserade länderna i världen. Även om detta är en bra plats att vara på finns det orosmoln; Sverige utvecklas inte lika snabbt som många andra länder och med den nuvarande utvecklingen riskerar vi att hamna efter vilket kan komma att påverka både BNP och arbetsmarknad.
– Annie Lööf, Centerpartiet, talade från Stora Scenen.

Och ur VK-synpunkt var tisdagens stora händelse naturligtvis seminariet där Robert Hallgren från webbyrån The Generation gjorde en lysande insats tillsammans med Daniel de Sousa, vd Visma Spcs. Seminariet i Tavernatältet höll till på Strandvägen med namnet “Digital direkt – 5 tips för nyföretagare”. Vilka digitala trender finns och påverkar dagens och framtidens entreprenörer? Och hur ska man som företagare tänka kring de möjligheter som digitaliseringen faktiskt innebär? Mycket intressant och uppskattat inte bara av de i publiken, utan även de som hade möjlighet att delta via livesändningen.

Innan flyget gick hem på onsdagsförmiddagen rundades veckan av med chippning. Mellan 1 500 och 2 000 svenskar har idag SJ:s resechip i tumvecket. Helena Engström behöver numera inte krångla med resehandlingar på tåget och kan känna sig som en fullvärdig medlem i den digitala klubben. Robert Hallberg på The Generation valde också att hoppa på tåget, i dubbel bemärkelse. Och med det rundar vi av vår rapport om Almedalsveckans första två dagar!