statistik över annonsering på LinkedIn
  • 2018-10-17

Facebooks algoritmer och hur du överlistar dem

Den nuvarande Facebook-algoritmen prioriterar det innehåll som kommer från användarnas vänner och familj, snarare än spam från företag. Alltså prioriterar Facebooks algoritm innehåll som skapar engagemang och är relevant för användarna, för att du ska få en bättre användarupplevelse. Men hur kan man då som företag skapa engagerande innehåll?

Video

Du har säkert hört det förr, men det tåls att sägas igen: rörligt är allt! Rörligt material i form av videoklipp skapar mer engagemang och räckvidd än något annat typ av innehåll på Facebook. Det behöver inte vara en stor-budget-produktion för att få den önskade effekten; korta, enkla videoklipp filmade med din mobil räcker långt.
 

Skapa engagemang

Eftersom algoritmen prioriterar innehåll som skapar engagemang bland användarna är det viktigt att känna sina följare och sin målgrupp och vad som intresserar dem. Om de är genuint intresserade av ditt innehåll och tycker att det är värdefullt kommer de automatiskt att likea, kommentera och dela utan att du behöver fråga efter det.

Undvik länkar

Facebooks senaste algoritm-uppdatering vill att användarna håller sig inom plattformen. Alltså kommer inlägg med länkar som leder utanför Facebooks egna plattform hamna längre ner i flödet. Dock behöver man länka ibland, men gör det sparsmakat. Det viktiga här är att ha ett variationsrikt innehåll, och alltså inte posta länk efter länk efter länk, utan variera inläggen. Se även till att sidan du länkar relaterar till innehållet i inlägget och att sidan laddar snabbt och smidigt.

Facebooks algoritm gillar unikt innehåll 

Variationsrikt innehåll innebär att inläggen ska vara så unika som möjligt. När inspirationen till nytt innehåll tryter kan du dock ta samma innehåll och paketera om det med ny bild och skriva om texten, så ser Facebook det som nytt!

Ta del av senaste nytt inom sociala medier

Vass Kommunikation tar tempen på vad som händer inom den digitala världen. Häng med när VK Snackar Digitalt!

Länk

Läs mer om Copywriting

Länk

Läs mer om Sociala medier