statistik över annonsering på LinkedIn
  • 2018-07-24

Steg-för-steg guide för annonsering på LinkedIn

Den generella uppfattningen om att annonsering på LinkedIn är annorlunda och mer komplex än på exempelvis Facebook behöver inte stämma. Den fungerar på ungefär samma sätt. Med LinkedIns annonseringsplattform Campaign Manager kan ert företag skapa riktade annonser på nolltid. LinkedIn-annonser består i sin grundläggande form av bild, rubrik, annonstext samt en länk.

Vi tar det från början

När syftet med annonseringen är formulerat är det läge att bestämma hur mycket ni är beredda att betala per klick samt vilken målgrupp ni vill nå. På LinkedIn visas era annonser bland annat utifrån hur mycket ni betalar jämfört med andra som vill nå samma målgrupp samt hur bra annonsen fungerar, som mäts genom antal klick.

Målgrupp
Att specificera rätt målgrupp för era annonser handlar om ett flertal faktorer. Kriterier som företag, bransch, storlek på företag, befattning, titel, geografisk plats, ålder, kön och tillhörighet till olika LinkedIn-grupper är alla mycket viktiga vid bestämmandet.

Innehåll
När det kommer till annonsens innehåll är det viktigt att tänka på att utrymmet är begränsat på LinkedIn. Rubriken får vara max 25 tecken och annonstexten max 75 tecken. Bilden får vara högst 50x50 punkter. På grund av det begränsade utrymmet gäller det att ha ett vasst innehåll.

Fler annonser inom samma kampanj
Begreppet annonskampanj är enkelt, dina annonser organiseras in i kampanjer. Det vill säga, ni kan ha flera olika annonser i en och samma kampanj. Rekommendationen säger att det ska finnas minst tre versioner där innehållet varierar. Detta främst för att se vilken som fungerar bäst. De annonser som går bäst prioriteras av systemet och får fler visningar. Tips! Om era annonser inte når en klickfrekvens på minst 0,025 (LinkedIns medelvärde), avpublicera dem och prova en ny variant.

LinkedIns annonssystem föreslår ett intervall för priset per klick på annonsen som beror på konkurrensen om den valda målgruppen. Därefter är det upp till dig att bestämma pris för klick. Rekommendationen är att lägga ett bud nära den övre gränsen av det föreslagna intervallet. Utvärdera resultatet och justera budget och ditt bud i efterhand.

Med denna introduktion följer en steg-för-steg guide (inkluderar sju steg) om hur ert företag bör arbeta kring annonsering på plattformen LinkedIn.

Innan ni kan börja annonsera…

Lägg till ett konto i Campaign Manager. Klicka på Admin tools uppe till höger. Välj Sponsor your updates. Ni är nu inne i annonseringsverktyget.

När det är dags att starta en kampanj bör ni fundera på vilken typ av annons ni vill göra. Välj mellan Sponsored Content, Sponsored InMail och Text Ads.

Sponsored Content är det alternativ som bör användas för att bygga kundrelationer genom att leverera relevant innehåll till personer i LinkedIn-flödet. Detta alternativ skapar engagemang tidigt i köpresan vilket kan användas för att påverka inköpet genom ökad synlighet och bra innehåll.
Läs mer om Sponsored Content här

Sponsored InMail gör det möjligt att skicka en artikel och/eller annons till en persons inkorg och är det alternativ som erbjuder störst möjlighet till att personifiera en annons.
Läs mer om Sponsored InMail här

Text Ads är snabba och enkla att skapa. LinkedIns Self-Service annonsformat gör det enkelt att skapa, hantera och optimera kampanjen. Ni kan endera välja PPC (pay per click) för att driva leads eller CPM (cost per impression) för att skapa medvetenhet om varumärket. Denna typ av annons syns i högra kolumnen på datorn.
Läs mer och Text Ads här

Steg-för-steg guide för annonsering på LinkedIn

#1

Skapa en kampanj. Skriv in ett namn på kampanjen och välj språk. Klicka på next nere i högra hörnet.

#2

Välj mellan tre alternativ utifrån vad ni vill uppnå med annonsen.

1. Send people to your website or content
2. Collect leads using LinkedIn lead gen forms
3. Get video views

Klicka på next nere i högra hörnet.

#3

Välj annonsformat – Article, image or link, Carousel eller Video

#4

Gör urval för att hitta er målgrupp. Välj mellan:

– Location
– Company name
– Company industry
– Company size
– Job title
– Job function
– Job seniority
– Member skills
– Member schools
– Degrees
– Fields of study
– Member groups
– Member gender
– Member age
– Years of experience
– Company followers
– Company connections

#5

Välj det inlägget i listan ni vill sponsra och klicka på next nere i högra hörnet.

#6

Välj vad ni vill optimera er kampanj för och fyll i den dagliga budgeten. Ni får en uppskattad räckvidd för den summan ni har valt att annonsera för. Bestäm start- och slutdatum för er annons.

Budget
Bestäm om er budget ska vara CPC (cost per click) eller CPM (cost per 1000 impressions). CPC är vad ni är villiga att betala per klick och här sätter ni en dagsbudget. För CPM specificerar ni en kostnad per 1000 gånger er annons syns. Detta är fördelaktigt om ni vill att många ska se annonsen men inte nödvändigtvis behöva klicka på den. Ange start- och slutdatum för er annons.

LinkedIns minimikostnad för att annonsera:
– $10 daglig budget per kampanj.
– $10 total budget per kampanj (valet finns för Sponsored Updates).
– $2 lägsta bud för CPC eller CPM för Text Ad kampanjer. Minimikostnaden för Sponsored Content kampanjer varierar beroende på den bestämda målgruppen.
Läs mer om LinkedIns annonseringskostander här

#7

Fyll i betalningssätt.

Ni kommer att få statistik i er Campaign Manager när annonsen är publicerad. Ni kan välja att redigera, pausa eller duplicera er annons.

A/B-testning
Gör minst två olika annonser med snarlikt innehåll och testa vilket som uppnår bäst resultat innan ni sätter en hög budget.

Sist men inte minst…
Fem tips att ha i bakhuvudet!

1. A/B-testa er annons
Prova er fram, idag är inte nödvändigtvis likadant som igår. Använd och analysera statistiken noga och gör korrigeringar. Prova med och utan länk, ändra bild, rubrik och färg – listan kan göras lång!

2. Visuell media skapar uppmärksamhet
I varje Sponsored Content kommer en bild att synas (rekommendation: 1200x627) och med visuell media (t.ex. bild och video) får ni mer uppmärksamhet.

3. Relevant innehåll
Anpassa texten till den länk som hör till annonsen.

4. Håll det kort och intressant
Rekommendationen säger att max 150 tecken ger bättre resultat. Skulle ni själva klicka på annonsen?

5. Tydlig CTA (click to action)
Vad vill ni uppnå med annonsen? Vad vill ni att mottagaren ska göra?

Phew!

Nu är ni klara och nyblivna experter på LinkedIn-annonsering.
Hur känns det?
STORT lycka till!

Ta del av senaste nytt inom sociala medier

Vass Kommunikation tar tempen på vad som händer inom den digitala världen. Häng med när VK Snackar Digitalt!

Länk

Läs mer om Copywriting

Länk

Läs mer om Sociala medier