statistik över annonsering på LinkedIn
  • 2018-10-17

Hur du får Instagrams algoritmer att gilla dig

Instagrams algoritmer bestämmer vad du som användare ser i ditt flöde baserat på tre olika faktorer: intresse, aktualitet och relationer. Det allra viktigaste är att försöka skapa engagemang bland sina följare i form av kommentarer, likes, meddelanden, taggar, etc. Allt eftersom Instagram växer till att bli en mer dynamisk plattform skapar de fler sätt för oss att kunna skapa engagemang bland våra följare. Här är några uppdateringar som är bra att hålla koll på!

Använd hashtags och platstagg

Att använda sig av relevanta hashtags och platstagga sina inlägg har alltid varit ett sätt att hitta nya följare och skapa engagemang. Nu när Instagram utvecklat sin explore page är det ett ännu effektivare verktyg att använda sig av. Explore-sidan är uppdelad i olika kategorier efter populära hashtags, vilket gör att användaren själv kan välja vilken typ av innehåll hen vill se. Det gör att innehållet som syns är ännu mer relevant för användaren, och chansen är större att inläggen skapar engagemang, vilket gör att ditt innehåll syns mer.

 

Dela det andra säger om er i stories

Att återpublicera inlägg andra har skapat ger i de flesta fall ett gott intryck (om man ger dem cred såklart). Till exempel inlägg där någon använder en produkt man säljer, eller om man bara vill lyfta någon annans inlägg. Det är ett bra sätt att interagera med andra på Instagram och skapar mer engagemang och förtroende bland ens befintliga följare. Nu har Instagram även släppt en funktion i Instagram Stories, där man kan återpublicera någon annans story! Det är ett perfekt sätt att visa uppskattning till andra användare, samtidigt som det bidrar till högre engagemang och… you guessed it; en skjuts i upp i algoritmen.

Engagerande stories

Instagram har utvecklat Instagram Stories även på andra sätt för att användarna ska ha möjligheten att engagera sina följare ännu mer. Det finns till exempel funktionella så kallade “stickers” man sätter på sin bild. En sticker som skapar en omröstning, en sticker där följarna kan skicka frågor till postaren direkt i storyn, och en där de kan dra i en skala med en emoji för att sätta ett betyg. Här finns det stora möjligheter att få reda på saker om sina följare, och få svaren direkt!

 

Engagemang är alltså ledordet för att hamna högt i Instagrams algoritmer. Men kom ihåg att relevant innehåll av hög kvalitet alltid är grunden.

Ta del av senaste nytt inom sociala medier

Vass Kommunikation tar tempen på vad som händer inom den digitala världen. Häng med när VK Snackar Digitalt!

Länk

Läs mer om Copywriting

Länk

Läs mer om Sociala medier