Medielandskapet är i ständig förändring där trender kommer och går lika fort som den svenska sommaren. Det sätter stor press på oss kommunikatörer – att vi tar vårt ansvar och håller oss uppdaterade för att kunna haka på de senaste trenderna. För hur ska vi kunna kommunicera med vår målgrupp i rätt kanal, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt om vi inte känner till målgruppens sätt att konsumera det vi producerar?

Millennials, eller Generation Y som det även kallas, är ett begrepp som ofta lyfts när vi pratar om digital kommunikation och vi tänkte lyfta det igen. För när vi diskuterar kunskap, beteenden och utveckling inom digital kommunikation är det intressant att titta på vad som skiljer denna generation mot tidigare generationer. För att förtydliga vad som menas med millennials så brukar det syfta till människor födda mellan tidigt 1980-tal och tidigt 2000-tal.

Ett tydligt kännetecken för denna grupp är att de är så kallade “early adopters”. De är ofta först på bollen och sätter därmed nya trender som visar vägen för hur vi människor konsumerar media och hur vi kommer att konsumera framåt. Ur denna synvinkel kan vi säga att millennials styr över oss kommunikatörer och vårt sätt att paketera och sända ut våra budskap – så att vi får ut det i rätt kanal, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt.

En tydlig förändring som skett på sociala medier är att millennials gärna delar med sig av ögonblicket. Det handlar inte om något som blir ett bestående minne online utan det sker här och nu och sen är det borta! Många menar att genombrottet kom med Snapchat och nu har trenden med “stories-funktioner” vuxit stark och finns på flera andra kanaler så som; Instagram, Facebook och WhatsApp.

Att dela med sig av ett ögonblick har kommit att kallas för “disposable media” och förknippas starkt med millennials. Det pekar på hur utvecklingen inom sociala medier kommer att se ut inom de närmaste åren. Inställningen till vad vi delar med oss av online och hur vi gör det har förändrats. Vi producerar inte längre innehåll för att minnas utan för att dela med oss av stunden och berätta vad vi gör just nu.

Vad innebär det här för oss kommunikatörer och hur påverkar det vårt sätt att jobba? Jo, vi behöver tänka än mer strategiskt när det kommer till att skapa innehåll och titta på varje kanal och dess funktioner och syfte. Det nya sättet att konsumera media via disposable media har gett oss en unik möjlighet att dela med oss av material som för mottagaren kan upplevas som exklusivt och något som adderar till det innehåll som ligger i ditt flöde. För visst är det så att vi hela tiden vill ge ett mervärde till våra följare – och hur coolt är det inte att kunna sända live och få en direktkontakt med fansen.

Utvecklingen av disposable media kommer att vara en av de viktigaste trenderna att hålla koll på framöver och som företag gäller det att förbereda sig väl för arbetet. För visst vore det tråkigt att missa din publik likt du missade den svenska sommaren när du bestämde dig för att åka utomlands just den vecka solen sken i Sverige.