Fotograf Tommy Jansson, #fotograftommy, www.tommyjansson.com

Måndagen den 15 maj firar kommunikationsbyrån Vass Kommunikation 2 år som företag. Vass Kommunikation drivs av två unga systrar, Helena Engström och Johanna Engström, 27 och 29 år gamla. Byrån har gjort en rekordsnabb resa med fem heltidsanställningar under det senaste året och drivs uteslutande enligt generation Z-värderingar.

Vass Kommunikation (VK) har på rekordtid etablerat sig som en framgångsrik byrå i hjärtat av Stockholm. VK vill hjälpa till att synliggöra företag i digitala medier:
– Att kunna använda digitalisering för att generera affärsnytta är avgörande för företag idag. Företag vill synliggöra sig där målgruppen finns, på internet. Vår uppgift är att frigöra tid åt våra kunder, tid som de kan lägga på det dem brinner för. Vi brinner för sociala medier, e-postmarknadsföring, copywriting och korrekturläsning, säger Helena.

Under de senaste sju månaderna har VK ökat från två till fem heltidsanställda, har närmare 100 fasta kunder och gjorde en halv miljon i vinst under andra året.

Systrarna menar att mycket av deras framgångsresa kan förklaras i det sätt de driver sitt företag på. Som tillhörande generation Z har de redan med sig många av de idéer som idag lanseras som nytänkande och moderna.
– Jag tror det är en klar fördel för oss. Vi behöver inte tänka om utan har det med oss från start. Vi har till exempel aldrig trott på att jobba 24/7 utan att jobba effektivt, fritt och resultatinriktat. Våra medarbetare är 100 % delaktiga i att ta beslut. Det är också ett sätt att värna om medarbetarnas hälsa, som vi ser som företagets viktigaste tillgång. Som chefer vill vi att alla ska känna sig sedda och att deras arbete räknas – varje dag. Kontinuerlig feedback är viktigt. Det skapar i sin tur en kreativ dialog som ofta föder nya och oväntade idéer, berättar Johanna.

En sådan idé är det nya konceptet ”VK Snackar Digitalt”, en vlogg där såväl branschmänniskor som lekmän kan finna inspiration och ta del av kunskap och nyheter kring digitalisering. Vloggen är en central del av ett synsätt där samarbete står i centrum:
– Vi tror stenhårt på samarbete och kunskapsdelande – den gamla synen på konkurrens är förlegad. Kunden tjänar på att branschen som helhet ligger i framkant. Och alla företag tjänar i slutändan på att hjälpa varandra framåt, säger Helena.

VK har under sina första två år byggt upp flera tighta samarbeten, bland annat med Ungapped som är en plattform för e-postmarknadsföring och webbyrån The Generation som man även delat lokaler med sedan mitten av 2016. Tillsammans flyttade båda företagen till större lokaler i början av 2017 och huserar nu i Grönstedtska Palatset vid Norrtull.

2-årsdagen infinner sig måndagen den 15:e maj och kommer att firas med tårta!
– Det har varit en fantastisk resa hittills och vi är inte minst glada om vi kan vara en förebild för andra som vill starta eget. Vi har spännande år framför oss! säger Johanna.

Vass Kommunikation _färg