E-postmarknadsföring och digitala nyhetsbrev har varit uträknade otaliga gånger sedan trenden med sociala medier drog igång. Men faktum är att nyhetsbreven fått ett uppsving de senaste åren och B2B nyhetsbrev är en het marknad 2017. Hur kommer de utformas i framtiden och vad funkar egentligen bäst? Vi gör en djupdykning i trenderna som är på gång just nu.

Nyhetsbreven på uppgång

2016 var året då videos, giffar, och karuseller i kombination med välplacerade färgglada CTA-knappar slog igenom på bred front i e-postutskicken. Det har gett effekt. I tidningen Forbes skriver Mike Templeman att öppningsfrekvensen av nyhetsbrev börjat öka i vissa fall. Enligt en undersökning från Nielsens uppger 90 % att de vill få företagens uppdateringar via e-post och enligt Selligents undersökning är e-post fortfarande den kanal där investeringarna ökar mest.

Underhållning, interaktivitet och videos

– Folk gillar att ta emot e-post från företag, konstaterar contentexperten Rob Wormley i sin blogg. Och tillägger att de responsiva sajterna förändrat allt – att läsa nyhetsbrev i mobilen upplevs inte längre som spam utan som underhållning och utbildning. Rörliga videos och giffar som tagit fart under det senaste året är definitivt här för att stanna – helt enkelt för att de engagerar, konstaterar Thoralf Lindström på doidea.se. I en undersökning av Firebrand Group uppgav 85 % av marknadsförarna att deras videos genererat positiv ROI.

Omnikanaltänk och smartbound marketing

Mailet är inte bara ett brev längre, det ska vara en snygg entré till övrigt digitalt content. Att binda ihop de digitala kanalerna blir allt viktigare.
– Multikanal har varit en självklarhet under ett par år, nu är det omnikanaltänk som gäller, skriver Alex Råberg på Balubas blogg. Det handlar om att leda kunden digitalt genom hela upplevelsen och skapa en sömlös upplevelse mellan de olika kanalerna. Disney och Uber är två företag som brukar lyftas fram som bra exempel på det. Naturligtvis är det tätt sammankopplat med en annan stigande trend – marketing automation. Man är helt enkelt där för kunden när den behöver en.
Att bli duktigare på att koppla content tätare till sale är också viktigt:
– Smarketing är på mångas läppar just nu, konstaterar Marina Årelid på Häggvall och Sjömans blogg. Smarketing är det vi på Vass Kommunikation kallar Smartbound marketing (sales + marketing). I takt med hyperpersonifieringen av e-postmarknadsföringen ökar kraven på att säljaren är insatt i vilken marknadsföring den specifika kunden mottagit för att kunna föra bättre samtal.

Influencers och citat

Att använda sig av citat av så kallade influencers är något som fungerar, och en trend som kommer fortsätta öka framöver. Nielsen genomförde en enkätundersökning och kom fram till att 92 % av de svarande är mer benägna att lita på rekommendationer från en individ de inte nödvändigtvis känner, så länge de uppfattas som en kändis på sociala medier, än på det olika varumärken kommunicerar. Ett trick på frammarsch är att maila personerna i förväg om att de är citerade. Det leder ofta till att de själva hjälper till att sprida materialet vidare på till exempel sociala medier.

Personligt tilltal och “functional chunks”

Personligt tilltal i mailet är en trend som kommer att fortsätta, gärna med ett namn och kanske även en bild på avsändaren. Att som tidigare använda avsändarmail som info@ eller support@ fungerar inte längre. Samtidigt blir det allt viktigare att hålla informationen kort. För att komma runt den växande “informations-tröttheten” ska brevet vara så nischat som möjligt och informationen ska serveras i “functional chunks” eller “bite-size”. Tydliga CTA-knappar leder istället vidare till social medier-sidor eller snygga landningssidor för den som vill fördjupa sig.

E-postmarknadsföring – en långsiktig strategi

– Content marketing är en långsiktig form av kommunikation, än mer i B2B än i B2C. Det tar tid att positionera varumärket, få spridning och skapa branschauktoritet, skriver Navigator på sin blogg och fortsätter:
– Antal avslutade köp säger därför ganska lite om hur bra en content-strategi fungerar. Istället är det faktorer som engagemang, öppningsfrekvens, besöksstatistik och inlänkningar från andra sidor som i första hand ska mätas.
Att på ett kortsiktigt sätt bara rada upp nyheter från företaget och skicka iväg fungerar oftast inte.
– Somliga kallar det nyhetsbrev – jag kallar det spam. Men – bland det bästa som finns efter familj och goda vänner är intressant, tankeväckande eller roligt innehåll som jag prenumererar på via epost, vissa kallar det också för nyhetsbrev, jag också i brist på bättre ord, skriver Thomas Barregren, medgrundare av KNTNT. Han menar att SEB:s Placeraren är ett lysande exempel på det senare. Där har man tagit fasta på kundens behov, och delar med sig av tips, råd och nyheter inom branschen. Det engagerar kunden och bidrar samtidigt till att etablera SEB som thought leaders och utbildare.

VR-boom – kommer den 2017?

Virtual reality, alltså 360 graders videos som upplevs via VR-glasögon, har förutspåtts slå igenom på bred front under de senaste åren. Allt pekar på att 2017 skulle kunna bli det stora genombrottsåret. Med tanke på att vanliga videos och giffar har så hög ROI och skapar så starkt engagemang är VR hett, hett, hett. Att betrakta något på video är en sak, att uppleva det, som du gör i en VR-film, är en helt annan. Enligt en undersökning från Greenlight VR svarade 71 % att de tyckte att VR-tekniken får företag och varumärken att verka ”framsynta och moderna” samtidigt som alltså hela 53 % hellre köper från dessa än andra företag. Att inkludera VR-videos i nyhetsbrev skulle kunna bli nästa stora grej för B2B e-postmarknadsföring.