Veckans snackis
#ThisIs18
Att fylla 18 är en milstolpe i livet för många. Jessica Bennett och Anya Strzemien har skapat en rörelse som uppmärksammar tiden som ung kvinna – med hashtagen #ThisIs18. Genom rörelsen vill de visa hur livet kan se ut för en helt vanlig tjej, som fyller 18 under 2018, runtom i världen. De bad unga kvinnliga fotografer att fota och utföra intervjuer med sammanlagt 21 olika tjejer. Resultatet blev en intressant och vacker insyn i de olika kvinnornas vardag, vidrörande bland annat framtidsvisioner och psykisk ohälsa kring just att vara ung kvinna idag. Avslutningsvis skriver redaktionscheferna “We’re thrilled to present #ThisIs18 – a look at girls’ lives, through girls’ lives.”
Veckans update
Jättarna i blåsväder
Förra veckan annonserade Google i ett blogginlägg att deras tjänst Google+ skulle läggas ned. Skälen som angavs var att det fanns en låg användargrad på plattformen, men även en databas-läcka lik den som Facebook utsattes för genom Cambridge Analytica tidigare i år. Företaget har sagt att de kommer att stänga tjänsten om ett par månader, så att användarna ska få chansen att hämta ut sin data innan det är för sent.
Bild: Feber
Veckans spaning
Roliga saker i kikaren!
Facebook och Instagram har ett gäng roliga uppdateringar planerade för oss de kommande veckorna. Bland annat kommer den alltmer populära shoppingfunktionen i Instagram få ett ansiktslyft i form av digitala prislappar. Funktionen har omarbetats flitigt av utvecklarna den senaste tiden, som inte verkar ha någon intention att sakta ner.
Facebook kommer implementera annonsering med stöd för AR – alltså augmented reality. Om du inte redan vet vad detta innebär, så är du kanske familjär med Instagram eller Snapchats olika ansiktsfilter? Facebooks annonsering kommer funka enligt samma praxis fast med varumärken och/eller annonsörer. Tanken är att du ska kunna använda kameran på din mobila enhet, filma dig själv och ditt ansikte, och med hjälp av ansiktsigenkänning kunna testa produkter såsom glasögon, bågar, mössor, läppstift m.m. Häftigt!
Bild: Revenue Hub