• 2019-10-22

VK Snackar Digitalt v.43

Veckans snackis

En jämn strid bland topplagen

Med jämna poäng hittar vi de tre Stockholmslagen i toppen av den Allsvenska serietabellen med endast ett fåtal matcher kvar att spela. Såhär i slutspurten är veckans snackis självklart vilket lag som tar årets SM-guld i fotboll. Vi på VK hoppas självklart på att Hammarby tar hem vinsten. Vi är trogna fans hela gänget som aktivt följer Hammarbys framgångar! Många spekulerar och diskuterar om vilket lag som kommer ta hem guldet men det är inte bara i hockey allt kan hända. 

Många känslor väcks under slutkampen och vi fick bland annat se Hammarbys Richard Magyar i tårar efter 2-0 målet i söndags mot Malmö FF. Vi på VK kommer garanterat visa starka känslor om det är vitgröna flaggor som hissas när vi om två veckor får veta vilket lag som bli svenska mästare. Vilka tror du tar hem segern i år?

Heja Bajen 💚

Bild: Hammarby Fotboll
Läs mer här >>

Veckans update

LinkedIn följer trenden och fokuserar mer på employer branding

Som vi på VK tidigare uppdaterat om är det är allt fler företag som väljer att engagera sig mer i employer branding-frågor. Om det inte är något ni gjort än så borde LinkedIns senaste uppdateringar vara de sista avgörande faktorerna till att börja. LinkedIn har utvecklat funktioner som gör det enklare för medarbetare att kliva in i rollen som ambassadör. Bland annat har plattformen skapat en notisfunktion som innebär att företagets medarbetare får en notis om bolaget publicerar ett inlägg. På så sätt kan medarbetarna snabbt engagera sig i innehållet och sprida vidare. Dessutom har plattformen utformat skräddarsydd produktion av innehåll för att uppmärksamma speciella händelser på bolaget.

Med tanke på den senaste rapporten från Svenskarna och internet kanske fler plattformar hakar på och lanserar liknande funktioner.

Bild: LinkedIn Business
Läs mer om funktionen här >>

Veckans spaning

Vi har analyserat Svenskarna och internet 2019

Under förra veckan presenterades årets rapport av Svenskarna och internet. Rapporten speglar hur svenskarna använder internet och vilka plattformar, medium och enheter som minskar eller ökar i användning. Internetstiftelsen står bakom rapporten och vi på VK var snabba med att analysera årets statistik. Hela 83 % av Sveriges internetanvändare använder sociala medier och det är fortfarande Facebook och Instagram som toppar användarlistan. Däremot har själva användandet på Facebook förändrats och det är inte längre lika vanligt att användare postar och delar inlägg. En perfekt chans för företag att ta plats och leverera engagerande innehåll till mottagliga användare. 

Nytt för i år är att Internetstiftelsen rapporterar om meningsfullhet i relation till sociala medier. Statistiken visar att 24 % av användarna finner sin tid på sociala medier som meningsfull, 40 % anser att den inte är det och 36 % ställer sig neutrala i frågan. Vad innebär detta då detta? Läs hela vår analys för att få reda på svaret!

Ta del av analysen här >>

Ta del av senaste nytt inom sociala medier

Vass Kommunikation tar tempen på vad som händer inom den digitala världen. Häng med när VK Snackar Digitalt!

Länk

Läs mer om Copywriting

Länk

Läs mer om Sociala medier